Monday, October 31, 2011

Hubungan Sulit surah An Nas, Al Falaq & Al Ikhlas ?? Tak sesulit itu rupanya.. ;)

Bismillahirrahmanirrahim ,
Assalamualaikum wbt :)

ini insyaAllah adalah usrah kita pada hari tu seperti yg telah direkodkn oleh sahabat2 kita  :)
jazakumullahu khaira :)

*courtesy of Syahirah and Farah Nadiah *

TOPIK USRAH KALI INI...
Apa Relation between Surah An-Nas, Al-Falaq, Al-Ikhlas?
Before kita tgk apa relation nya, jom go through surah2 ni balik insyaAllah…


Dalam surah An Nas, ada beberapa componen yg disentuh..
1)Rabb dan Ilah
Ramai manusia dari berzaman2 dulu terima realiti yang ada wujud kuasa agung yang mencipta, mentadbir dan mngatur hidup serta segala yg ada di dalamnya.. diorg terima hakikat yang wujudnya Rabb..

Rabb yg diakui hakikatnya oleh ramai manusia ni, pada hakikatnya juga adalah Tuhan yang paling layak disembah, iaitu ilah.. Rabb juga adalah ilah.. hanya Ilah tu lah sahaja yang patut dan layak disembah, dituhankan, and contohnya kalau nk mengabdikan hidup pada sesuatu/seseorang/etc, hanya Ilah tulah yg PALING LAYAK mnjadi pilihan..  kerana Rabb juga adalah ilah..

tapi.. dari kalangan ramai manusia yang menerima hakikat Rabb, ramai juga yang tak sanggup menelan realiti Tuhan sebagai ilah.. sebab masih belum lagi sanggup melepaskn kebergantungan pada makhluk2 atau apa2 sahaja yg selainNya.. tak sanggup lepaskn 'tuhan-tuhan' palsu seperti wang, harta, kerjaya, keluarga, kawan2.. tak sanggup mengubah tujuan hidup untuk menjadi hamba Allah and khalifah Allah.. huhu..

*nampak ke beza ilah and rabb? Allah tu adalah Satu, Ilah dan Rabb tu kata ganti nama yg digunakan untuk menstresskan KEAGUNGAN Allah mengikut context yang sesuai..betulkn kalau salah..

2)Manusia
dalam surah ni dihuraikan lagi tentang manusia kepada 3 bahagian;
  1.      Akal : makanannya adalah apa sahaja yang menyihatknnya, iaitu ilmu :)
  2.     Hati  : makanannya adalah apa sahaja yang menyihatknnya, iaitu zikrullah :D
  3.     Jasad: makanannya adalah apa sahaja yang menyihatknnya, spt makanan dan riadhah x)
Kena balance ah kan tiga-tiga ni... imbalance dah mbuktikan untuk bawak banyak mudarat,
mcm kalau x makan atau exercise, akan lapar and tak fit, kurang tenaga untuk aktif gerak sana sini dalam kerja da'wah..
kalau xtingkatkn ilmu, xmampu bergerak dengan berhikmah..
kalau xingat Allah, benda lain pulak la yg diingat kan... hahaha x)
semua kena kenyang.. akal, hati, perut.. eh jasad.. hee…
baru la boleh bergerak pantas dengan penuh kelincahan demi Islam :D insyaAllah..


3) Syaitan
dalam Ayat 5 surah An Nas ni, Allah cerita pada kita tentang syaitan.. jom kenali musuh kita..
  1.   Nama kerjaya : Syaitan
  2.   Job description : mengwas-waskn hati kita sume ni..
  3.   qualifications : sangat tahu macam mana nak mengwas-waskan manusia
  4.   dari kalangan : Jin dan manusia...

macam mana nk lawan dengan musuh kita? syaitan akan menyerang hati kita, n akhir nya akn menawan jasad kita, kerana hati itu raja badan (hadis ke-6 dalam himpunan hadis 40 tu..)... so kalau manusia ni satu empayar, hati tu lah head quarter yg akn mnjadi sasaran musuh yg nk jajah..

kita kena guna apa yg Allah dah kasi pada kita to the fullest.. Syaitan kan ada golongan manusia? and manusia ni is org sekeliling and also hawa nafsu kita sendiri.. andai kata kita biarkn hati kita ni dipandu sepenuhnya oleh nafsu, hidup akn sekadar untuk memenuhi keperluan n kehendak nafsu; makan, tidur, main etc..
so, kasilah akal kita makan banyak2 ilmu.. ibadah yg dilakukan dengan ilmu insyaAllah lebih bermakna and berguna untuk kita, compared tu ibdah yg dilakukan semata2 sebagai 'ritual islamik'...huhu..
and sntiasalah meminta bimbingan Allah supaya hati ini bisa dibersihkan dengan zikrullah.. supaya hati2 kita mampu memproses ilmu yg diterima akal and mghasilkan outcome yang cun melecun lagi indah dan diredhai Allah.. insyaAllah..

Konkulsi An Nas?
Setelah go thru scr ringkas, kita ketahui yang :
Allah lah Rabb manusia, Pemilik Hari terPENTING buat manusia, dan Illah manusia..
oleh sebab tulah, hanya Allah yg mampu melindungi kita, manusia, dari serangan2 was-was dari musuh2 pada hati kita..
InsyaAllah sumber kekuatan kita hanyalah Allah :) Alhamdulillah!

Alright, next surah ;)
Al Falaq
Dalam surah An Nas, kita sama2 mengakui pergelutan yg sentiasa berlaku dlm hati kita, and hanya pada Allah lah perlindungan dari bisikan2 was-was tu..
Surah Al Falaq pulak addresses musuh2 external kita.. Yang telah dimentionkan termasuklah…
  1.   kejahatan makhluk-makhluk Allah (perempuan sihir etc)
  2.  kejahatan kegelapan
  3. kejahatan org yg dengki bila berdengki
Allah juga acknowledge yg manusia amat takut pada kejahatan2 yg mampu mncederakn n menyakiti mereka.. And salah satu darinya is spt yg diakui ramai serta yg dinyatakn dlm surah, wic is kegelapan… kegelapan tu mmg sangatlah scaryyy sbb kita xtau whats lurking there… huhu.. especially time2 zaman Rasulullah dlu mne ade lampu jalan en? Altho ketakutan pada kegelapan tu dah boleh dihindari dengan torch light atau lampu warna warni trafik, masih lagi wujud kegelapan yg ditakuti insyaAllah oleh kita sume.. which is perasaan tergapai-gapai dalam ‘kegelapan’ yg terhasil dek kesibukan, kealpaan, dan keterbawa-bawaan dgn keindahan atau keperitan hidup.. mase busy2, leka2, malas2 ni lah kita secara lumrahnye akn jauh dari mengingati Allah serta xpantas melakukan ibadah2 lain yg sama waktu dgnnye.. ni lah yg dikatakan dah mula hilang sight of the Light, cahaya yg membimbing pada ibadah2.. dlm erti kata lain, berada dalam kegelapan… huuhu..

Ape lagi yg kita takutkn? Hasad dengki manusia mungkin xbahaya kalau setakat dalam hati je.. tapi attitude yang sebegitu mampu menzahirkan behavior2 yg xenak dipandang lagi dirasa.. halangan2 dari makhluk2 Allah yg terbuah dari hasad dengki ni.. fuh.. huhu.. can make people do imposible things kn...
kita tau how far people are willing to go bila nk tgk org yg didengki merana, seksa, etc..satu perkara yg ditakuti terutama buat kita yg insyaAllah berhajat untuk berubah kearah kebaikan, dan berjuang sama2 dijalan yg diredhaiNya..sbb ada possibiltynya Allah mahu menguji kita dgn halangan yg sebegitu.. nauzubillah..

Tapi... muslim tak perlu takut, sbb dalam surah ni (and banyak lagi surah yg lain) Allah memberi kita jaminan! :D Maka, rasalah selamat dari kegelapan / kejahatan apa macam selagi mana kita bergantung pada Allah… Allahuakbar! :D

Antara kisah menarik yg berkaitan surah ni termasuklah satu interpretasi surah ini.. disyaki bahawa Junjungan Rasulullah s.a.w. disihir.. akibatnya is Baginda sering ingat-ingat lupa pasal bnda2 yang dibuat, contohnya, dah amik wudhu lum etc.. lepas Allah turunkn wahyu psl Baginda disihir, barulah Rasulullah baik balik.. wallahualam..


And lastly,
Al Ikhlas : apesal tak de perkataan ‘ikhlas’ dalam surah al ikhlas? Heheheh…

Ikhlas adalah buah tauhid.. yang insyaAllah pasti berbunga melalui aqidah yang bersih lagi mantap..

Surah ini tak lain tak bukan adalah lessons in Tauhid.. Allah mengajar dan mbukakan mata kita kpd sipakah Tuhan kita..

KeEsaanNya brmakna takde yg setanding apatah lagi lebih hebat daripadaNya..(112:1)
Allah adalah satu-satunya yg tak pernah cease from existence, sntiasa wujud, and will always be.. bukan macam raja2 atau presiden2 yg akn beranak pinak atau diganti ganti.. (112:3)
Allah terTINGGI, xde ape2 yg leh tandingi atau menyamai Allah in any way… (112:4)
Allah adalah As Samad, yg self-sustaining, and kita lah yg kena minta padaNya sbb Dia sahajalah yg sebenar2nya mpunyai kuasa untuk memberi.. (112:2)

Dalam proses nk kenal Allah, seorang hamba juga mampu belajar untuk mengenali dirinya.. jika Allah Maha Berkuasa, pasti diri seorg hamba itu tidak berkuasa di mata Allah.. jika Allah itu Maha Pengampun, pasti akn sntiasa ada dosa hamba ini yg perlu diampuniNya..

Bila kita, hamba , manusia, mula mnyerap tauhid kedalam hati, insyaAllah kita akn mula mneyedari keBESARAN , keHEBATAN, keLOVINGan, keGENEROUSan Allah adalah yg paling ultimate, as compared to diri kita yg lemah and tak mampu buat apa2 melainkn dgn izin and belas kasihanNya..

And insyaAllah, dgn aqidahnya yg bersih, suci, mantap, seorang hamba akn beristiqamah dlm mengakui KEBESARAN Allah, lantas akn sentiasa berpegang, meminta, mengingati pada Allah s.w.t.. akan sentiasa berkejar2 mbuat perkara2 yg disukai Tuhannya, sbb tahu bahawa Allah pasti mnggaanjarkn kebaikan dan pertolongan pada hamba yg melakukn kebaikan kerana Nya..

hati yg basah dgn zikrullah itu akn takut untuk melakukan kemungkaran sbb sedar akn hakikat bahawa ALLAH layak and pasti menghukum hamba2 yang ingkar sbb Dialah yg Maha Mengetahui, Maha Mendengar, Maha Kuasa.. and atas kesedaran pada kelemahan diri sbg makhluk yg xakn lari dpd dosa, insyaAllah hati yg basah itu pasti akn cuba sedaya upayanya untuk kerap memohon ampun dari Allah.. kerana dengan Al Ghapur, ar Rahim, Yang Maha Pengmpun Maha Pemurah, PASTI akn ada harapan untuk kembali ke jalan yang diredhaiNya.. PASTI  akn ada Al Latif yg mengetahui setiap inci isi hati kita untuk membantu hamba2 yg Dia kasihi untuk mengikis jahilyah dalam hati2 mereka insyaAllah....

Kita tgk jap hati yang basah tu.. insyaAllah sekarang ni semua yg dibuat, and yg dihindari adalah kerana kagumnya pada Allah, kerana takutnya pada Allah, … dh tak ada sebab lain dh yg lebih besar n bermakna melainkn kerana Allah.. insyaAllah..

Apalah standardnye kita kalau bnda yg ktia buat dalam hidup ni adalah untuk memuaskn hati makhluk2Nya semata2? Atau untuk diri sendiri semata2? Atau untuk kucing, pokok, atau untuk saje2 tak ada sebab? Ibu bapa, sahabat, guru, kucing dan masyarakat sepatutnya menjadi tujuan sampingan yg disusun and berasaskan tujuan yg lebih agung, wic is demi mencapai mardhotillah (redha Allah) insyaAllah :) pengangan kita akn diuji.. insyaAllah keikhlasan lah kunci pada ketetapan niat hati kita dlm amalan2..

Semua keindahan ikhlas itu bermula dari “Dia lah Allah, Yang Maha Esa..” (surah Al Ikhlas: ayat 1) ..
So kenapa xde perkataan ‘ikhlas’ dalam surah al-ikhlas? Inilah yg dikatakn action speaks louder than words.. kerana keihklasan itu bukan pada kata, tapi pada apa yg terlahir daripada tauhid seperti yg diterangkn dalam surah al ikhlas.. semuanya kerana Allah.. jomlah kita berusaha kearah keikhlasan, n moga2 Allah mbantu kita..
Wallahualam..


Kaitan between the 3-Qul?
Setelah berpanjang-jela kita bincang pasal 3 surah ni, insyaAllah kita ada Nampak satu pattern …
Kesimpulannya, ketiga-tiga surah ni adalah berkaitan. Yakni bila kita ada tauhid kepada Allah SWT kita kenal Allah SWT, n bila kita kenal diri kita dan juga halanga2 dan ancaman luar yg munkin dtg, kita akn wat semuanya utk Allah SWT dan semuanya akan membuahkn ikhlas. InsyaAllah. :)

*courtesy of Syahirah and Farah Nadiah *

MasyaAllah! Segala puji bagi Allah yg Mencipta sekalian alam dan menjodohkn ikatan kasih antara kita semua :D Ya Allah, terapkan lah dalam hati2 kami kefahaman dalam agamaMu, dan rasa kasih dan redha pada Mu, RasulMu dan agamaMu..amin..

Mari cuba sedaya upayanya untuk menigkatkn amal! 10 hari pertama zulhijjah satu kick start yg sangat awesome :) apa lagi? takbir lah kuat2(dalam hati hehe kang kena tangkap polis), zikirlah sambil2 jalan ke class, senyumlah banyak2, kalau xmampu puasa kasi makan kat org puasa pun best gak ehehehe dpt kongsi pahala die xD jom kutip pahala dan ikhlaskn hati! ;D

Labbaikallahummalabbaik, labbaikalla syarika la kalabbaik!
insyaAllah..

jazakumullahu khairan kathira:D

 "kan happy kalau tak perlu takut.. yakinlah Allah akn sentiasa bersama kita, selagi kita bersama Nya.InsyaAllah.."

1 comment:

  1. Jazakumullahkhoir Hamba dan Khalifah atas perkongsian❤ nak share kata2 awak ya.

    ReplyDelete

Anda berkata..