Sunday, December 18, 2011

Surah Nuh


Tadabbur Surah Nuh
-          surah ini merupakan report NabiNuh pada Allah tentang da’wahnya pada umatnya
-          altho dah 950 tahun berda’wah tapi hanya sedikt sahaja yg beriman..
-          Usaha nabi Nuh dah sampai tahap max..
-          Resistance and keengganan umat nabi Nuh pun dah tahap max..

Persoalannyasekarang..
*padan ke usaha Nabi  Nuh dgn hasilnya?
Adakah…. Usaha bersungguh2 selama 950 = sedikit sahaja yg mentauhidkn Allah?
Minda biasa kita  pasti akn cuba untuk merasionalkn equation yg nampak sepertixseimbangtu..mungkin inilah ujian Allah.. mungkin jika kita fikir akhirat, hasil di dunia x sepenting usaha untuk jannah.. insyaAllah worth it la kan 950 tahun  bertungkus lumus berda’wah pada kaum yg degil..

Apa kata SayyidQutb (dalam Fi Zilal Qur’an)?
Memang PADAN sekali usaha nabi Nuh dan hasilnya!
Eh2?
Cuba lihat pada equation yg ada benda baru..
Usaha nabi Nuh bersungguh2 selama 950 tahun = sedikit shj yg mntauhidkn Allah = keimanan nabi Nuh yg di’upgrade’kn oleh Allah..

insyaAllah, ketaqwaan tu mahal harganya… sesungguhnya andai badai  perlu diredah, ombak api diselam, kalau akhirnya dapat dicapai  ketakwaan tu, memang berbaloi-baloi  la kn..

kita perlu melihatdunia dgn kacamatani.. tgklah ujian2 yg  sedang Allah bagipadakita..

Adakah dgn ujian2 ini iman kita akn bertambah?
insyaAllahya :D Olehitu, samada Allah beri benda2 yg best(ramai yg akhirnya  mahu mntauhidkn Allah) atau xbest (ramai yg berdegil..), kita  teruskn je walaup untuk 950 tahun sekalipun, macam nabi Nuh.


link2antara Al Masad - Al Kafirun – An Nasr

sedikit sebanyak  ttg setiap surah

Al Kafirun ;
-surah ni meletak border jelas yg membezakn islam dan kafir
    - ada kaitan dgn org kafir zmnRasulullah yg buat tawaran separuh harga ala2 black Friday : beriman pada Allah separuh hari, menyembah tuhan2 mereka pada  setengah yg lain..
-surah ni bernada tegas menempis orang2 yg berpura2 mahu beriman..
“Untuk mu agamamu dan untukku agama ku..”
maka berambuslah mereka dgn agama mereka ..


Al Nasr ;
-          ayat2 yg diturun waktu pembukaan kotamekah
-          ini kisah simple sewaktu fathu mekah..
- umat islam menyerang dari 4 penjuru..
- masa tntera islam nk masuk kotamekah, Rasulullah s.a.w. bagi last warning.. sape yg x nak diserang, duk kat rumah diam2..sape duduk rumah abusufwan akn selamat, and sape2 yg duduk katdlm masjid akn selamat..”
- penaklukan  semula mekah x byk pertumpahan darah.. kecuali kat one of the penjuru..
- and results nya adalah..
“danengkaumelihatmanusiaberbodong-bondongmasuk agama Allah” (An Nasr: 2)

-          selain menceritakan sedikit sebanyak ttg fathu makkah, surah an nasrni specifically adalah tips yg Allah beri pada kita umat islam, apabila mendapat kemenangan, kejayaan, kebaikan, etc..  iaitu, Allah berfirman,
-          “Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan, dan engkau melihat manusia berbondong-bondong masuk agama Allah,maka bertasbihlah pada Tuhanmu dan mohonlah ampunan kepada-Nya. Sungguh, Dia Maha Penerima Taubat..” (An Nasr: 1-3)
-          which is, bila menang, bertasbih, n kembalikn semuanya pada Allah.. sesungguhnya kemenangan itu adalah dariNya.


Al Masad ;
-          ini ceritera tentang.. abulahab dan bininya…
-          sewaktu Rasulullah s.a.w. menyampaikn berita gembira Islam pada keluarganya kat bukit safa, kalimah ‘lailahaillallahmuhammadarrasulullah’ mbuatkn pakcik Rasulullah yg sebelum ni amat sangat menyayangi baginda, trus brpaling hati dari kasih pada anak saudaranya sndiri…
-          abulahab smenjak tu, popular dgn perangainya yg menjengkelkan… mengikut kemana Rasulullah pergi untuk berda;wah, dan memutarbelit knapa yg telah Baginda sampaikn..
-          bini abulahab pun dua kali lima.. suka menyukarkn hidup Rasulullah..
-          surah al masad menyatakan kemurkaan Allah pada Abu Lahab and wife.. Allah isytihar perang, direct pada Abu Lahab dan isteri..
-          diorgtahu.. tapi x rasa takut..
-          surah ni basically bukti yg org yg kita sgt2  sayang, n yg sgt2   menyayangi kita, possible je untuk diorg menentang kita bila kita nk buat kebaikan..


kaitan..

dalam 3 surah2 yg lepas (an nas, al falaq, al ikhlas), kita sedar bhw akn ada tentangan2 dari dalam dan luar bila kita nkberubah kearah kebaikan.. dalam 3 surah kali ni pula, Allah menekankn pada tentangan dr org yg paling kita sayangi.. org2 yg kita syg (keluarga)… Allah sedar akn hakikat, yg bila nk berubah akn ada halangan dari org2 yg trsayang.. Allah nk kata yg this is normal..even masa zaman Rasulullahs.a.w. dh jadi.. And then, Allah mengingatkn kita melalui surah an nasr, ada kemenangan..and bila mndapat kemenangan, bertasbih and ingat yg apa2 yang kitadapat, adalahdari Allah s.w.t.. lastly, surah al kafirun mengingatkn kita tentang sejauh mana kita berusaha untuk membuang jahiliyah.. kita kena berusaha untuk mengenal dan membuang jahiliyah dalam diri kitasendiri.. setidak2nya, berdoalah agar Allah mengurniakn rasa bersalah untuk buat perkara2 jahiliyah..

By, Nik Siti Sarah

2 comments:

Anda berkata..